FEEL | DE SMOOTHIE BOWL

http://www.frugalmomeh.com/2016/04/grapefruit-breakfast-smoothie-bowl.html

FEEL | DE SMOOTHIE BOWL

Kennen jullie de smoothie bowl al?

Fruit, ik ben er gek op. En het liefst gooi ik alles bij elkaar in de blender of slowjuicer voor een lekkere smoothie. Wanneer ik ga sporten gaat het in een handige beker, maar als ik er een feestje van wil maken, dan maak ik een smoothie bowl.

Mijn inspiratie hiervoor haal ik van Pinterest en Instagram. De foto’s zijn om van te watertanden. Helaas zijn mijn smoothie bowl maak kunsten niet van dit niveau, maar ze smaken er niet minder om. Hieronder een kleine greep uit de vele opties voor een gezonde lekkernij voor in je beker/ schaaltje.

De eerste is een smoothie van Beaming Baker.

Recept: 1 Kopje bevroren blauwe bessen, 2 middelgrote bevroren bananen, 1 kopje (ongezoete) amandelmelk en een half kopje (ongezoete) kokosschaafsel. Alles in de blender of slowjuicer en genieten maar.

http://beamingbaker.com/blueberriy-coconut-smoothie-bowl-vegan-gluten-free/

De tweede smoothie bowl is van Frugalmomeh.

Recept: 1/4 Kopje grapefruitsap, een halve eetlepel honing (ik gebruik altijd rauwe honing van een lokale imker), 1 bevroren banaan, een half kopje bevroren aardbeien en 4 ijsklontjes. Lekkere frisse smoothie!

http://www.frugalmomeh.com/2016/04/grapefruit-breakfast-smoothie-bowl.html

De derde smoothie is van The Clean Dish.

Recept: 1 Bevroren banaan, 1 kopje bevroren frambozen (of andere bessen), een half kopje koksmelk- of water, een half kopje (baby)spinazie of boerenkool (ik heb standaard kleine porties boerenkool en spinazie in de vriezer liggen voor smoothies), 1/4 kopje kokosschaafsel, een halve eetlepel citroensap (bij voorkeur versgeperst). Een zomerse smoothie bowl die je mooi kan afmaken met wat verse bessen, kokos en zaden.

http://www.thecleandish.com/antioxidant-packed-raspberry-smoothie-bowl-vegan-grain-free-gluten-free/

De vierde en laatste smoothie bowl is niet via Pinterest of buitenlands, maar van een lieverd die ik al een poosje op Instagram volg, Merel van Blackbirds and cakes. Neem vooral ook een kijkje bij haar andere recepten. Je krijgt spontaan trek!

Recept: 200 gr. Spinazie, 200 ml. amandelmelk, 250 gr. bevroren mango en twee bevroren bananen. Een lekkere en gezonden groene smoothie bowl.

https://www.blackbirdsandcakes.nl/recepten/ontbijt/

Natuurlijk kan je eindeloos variëren met de ingrediënten voor je smoothie bowl. En het hoeft niet altijd positief uit te pakken. We hebben wel eens met vieze gezichten een smoothie gedag gezegd. Gelukkig hebben we vaker successen en dan hebben we er weer een nieuwe variant bij die we vaker kunnen maken. Op mijn andere Instagram feed komen geregeld smoothies voorbij.

Lekker variëren. Vooral doordeweeks gooi ik van alles wat er op de fruitschaal/ in de groentela/ vriezer ligt in de blender of slowjuicer. Het verdwijnt dan toch in een beker, maar in het weekend is er meer tijd om uit te pakken en te genieten. Want zeg nou zelf, het oog wil ook wat 😉

Lastig is het natuurlijk wel dat veel fruitsoorten seizoensgebonden zijn, al vindt je nu al aardbeien (van die uit de kluiten gewassen waterbommen) bij de fruitafdeling. Wat ik handig vind is het invriezen van fruit en groente. We hadden een goede oogst uit de moestuin en anders bieden de vriesafdelingen van de (bio) supermarkt uitkomst.

Hebben jullie een favoriete smoothie?

x Mirjam

1 reactie

  1. Dat ziet er heerlijk uit, zo’n dik sapje. Sinds ik een slowjuicer heb pers ik zo nu en dan een sapje. Toch vind ik het een vreemd idee om zoveel vezels uit de groente weg te moeten gooien.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

veertien − 9 =