INSPIRE | het ShowUp event

INSPIRE | het ShowUp event

Maandag ging ik voor de 1e keer naar het ‘ShowUp’ event in de Haarlemmermeer Expo. De beurs bestaat inmiddels een paar jaar, maar ik was er nog nooit geweest; de hoogste tijd dus!

Over ShowUp
ShowUp is, zoals de website omschrijft ‘de Ultieme inkoopbeurs voor Home & Gift artikelen.’ De Haarlemmermeerexpo kenmerkt zich door het glazen dak en de enorme hoeveelheid daglicht in de beurshallen, zo’n groot contrast met de meeste beursgebouwen. Het event begon kleiner op een ander locatie, maar is inmiddels flink gegroeid en je vindt er ook steeds meer (grotere) merken. Omdat de beurs niet heel groot is, ben ik zonder al teveel voorbereiding naar binnengestapt. Bij een beursbezoek aan grotere beurzen, maak ik vaak een lijstje met stands/ locaties die ik echt graag wil zien. Maar nu heb ik dat juist niet gedaan, dan kom je vaak de leukste dingen tegen. Ik heb een aantal ‘hotspots’ en opvallende thema’s voor je op een rij gezet. ‘Doing Good’ of ‘Feel good’ is wel het thema dat als een rode draad door de hele beurs heen liep.

Een goed verhaal
Nadat ik een klein rondje over de beurs gemaakt had, was er voor mij 1 heel opvallend thema: ‘Een goed verhaal’ Dit gevoel kwam echt bij zoveel merken zichtbaar naar voren. Bij ieder op een heel eigen manier, maar de klant of de gebruiker een goed gevoel geven dat is echt iets wat heel belangrijk is. Steeds meer merken staan stil bij waar hun producten geproduceerd worden, wie de makers zijn en wat de ‘ingrediënten’ zijn en dat is duidelijk zichtbaar. Nog nooit eerder zag ik zoveel producten van gerecycled materialen of materialen die normaal voor andere doeleinde gebruikt worden. Mooi om te zien dat daar eindelijk op grotere schaal aandacht voor is. Zoals NAdesign, die posters maken van Olifantenpoep! Maar ook de (misschien al wel bekende) Rijkswachters van Studio Hamerhaai, gemaakt van de transportkisten voor de schilderijen van het Rijksmuseum. Het motto van Hammerhaai: Dutch Design van afval zegt wel genoeg toch?


Een knipoog
Ook iets waar veel merken mee bezig zijn: humor. Door producten een opvallende naam te geven, door een mooie quote te gebruiken of door vormgeving waar ‘humor’ duidelijk zichtbaar wordt. Ieder doet het op zijn eigen manier.

Men Society bijvoorbeeld verkoopt gifts voor mannen met een knipoog

The gift label heeft fijne ‘zeepjes’ met toffe namen, mooie bijkomstigheid de zeepjes zijn ook helemaal vegan.

HappyMakers
Ik kwam ook een aantal producten tegen waar je gewoon vrolijk van wordt, door hun eenvoud of door hun looks.

de ‘Flower Notes’ van Tokketok zijn hier een goed voorbeeld van. Mooie eenvoudig vorm gegeven kaartjes waar je een (lievelings)bloem voor de ontvanger insteekt. De presentatie op de beurs droeg ook echt wel bij aan de vrolijkheid; een grote roze wand vol mooie kaartjes met een bloem.

Flower Constellations van House of Thol trok mijn aandacht door zijn eenvoud: een ‘tool’ waar je eenvoudig een mooi bloemenarrangement mee maakt. De composities zijn geïnspireerd op de Sterren en eigenlijk kan iedereen hiermee een bos bloemen mooi in de vaas zetten en het is ook een leuke oplossing als je nog wat ‘left over’ bloemen hebt van een groter boeket. (foto van House of Thol)

De Fietsvaasjes van Stand der Dinge zijn ook van die ‘Happymakers’
Ik zie mezelf wel rondfietsen met zo’n leuk vaasje op mijn fiets!

Aandacht voor de makers
Leuke toevoeging aan de beurs was het Atelier waar de ‘makers’ aan het werk waren. Zeefdrukken, Pottenbakken, het kleuren van textiele, alles was live te zien. Voor mij als ontwerper herkenbaar, maar ik kan me goed voorstellen dat het voor vele onbekender is. Het is in ieder geval leuk om te zien en inspirerend.


Good Vibes all-over
Het gevoel van ‘doing good’ overheerste voor mij dus heel erg! Ik kreeg echt ‘happy feelings’ door een dagje struinen op de beurs.
Positiviteit, fijne kleuren, mooie producten en mooie verhalen inspireerde! En dan heb ik het nog niet eens gehad over de Lezingen die je kon bijwonen, Onder de naam ‘Listen Up’ startte ieder uur leuke lezingen. Over Kleuren en Trends, over Instagram, over ‘Fair trade’, leuk!


Mocht je deze editie gemist hebben, in februari is de volgende.
Kijk even op www.showup.nl voor alle info
Ik ben er dan in ieder geval weer bij.

 

 

Leave a Reply

4 × 2 =

error: Content is protected !!