DO | 3 x ONTBIJTEN MET AVOCADO

DO | 3 x ONTBIJTEN MET AVOCADO

Ik ben er dol op, avocado! Ik gebruikte hem veel in mijn smoothies, in salades en op een broodje .. Je kunt de avocado op zoveel manieren verwerken. Naast dat de avocado zo veelzijdig is, is hij ook erg gezond. Zo bevat een avocado olie die voornamelijk uit onverzadigde vetten bestaat. Zo heeft dit dan ook een goede invloed op het cholesterolgehalte. De avocado bevat ook veel mineralen zoals ijzer en kalium, vezels, proteïne & vitaminen.

“an avocado a day keeps the doctor away”

En om jou ook een gezonde start van de dag te geven heb ik de 3 lekkerste recepten voor je uitgewerkt. Het zijn 3 ontbijtjes met avocado maar elke keer net weer even anders. Voor welke ga jij?

Mango smoothie bowl met geroosterde havermout

Dit ontbijt heeft álles! Fruit, zuivel en havermout. Na dit ontbijtje kun je er gegarandeerd een hele tijd tegen aan. Deze smootiebowl is een “trend” van nu. Als je een beetje op Instagram kijkt of een kookblad openslaat dan zie je er genoeg voorbij komen. De 1 nog mooier opgemaakt dan de ander.. Wat hebben we nodig voor deze bowl : 4 el kwark, 1/2 mango, 1/4 avocado, 1/2 kiwi, 30 gr havermout, 1 el kokosrasp, 1 el kokossnippers, 1 tl 5 spices kruidenmix (peper, anijszaad, venkelzaad, kruidnagel, kaneel) & 1 klontje boter. Wat je verder nog nodig hebt is een staafmixer, klein steelpannetje en een kom.

Schil allereerst de mango en doe deze in de keukenmachine. Bewaar een paar stukjes om de bowl te decoreren op het laatst. Doe vervolgens de avocado en de kwak bij de mango en blenden maar! Zorg ervoor dat het een mooie gladde smoothie word. Pak de steelpan en zet deze op het vuur, doe er een klontje boter in en laat deze smelten. Voeg de havermout, kokosrasp en de kruidenmix erbij en schep het regelmatig om. Snijd vervolgens de kiwi in stukjes en schep de mango smoothie in de kom. Strooi vervolgens de havermout erop en de rest van het fruit. Zorg ervoor dat je alles mooi verdeeld in “vakken” zodat hij er mooi strak uitziet. Smullen maar!

www.mindyourfeed.nl

Omeletwrap met spinazie en avocado

Een iets wat steviger ontbijt, ook prima voor lunch. Je hebt voor deze goddelijke wrap nodig, 2 eieren, 2 plakken kipfilet, 1 handje spinazie, 1/2 avocado, stuk komkommer, 1 tl gedroogde peterselie peper & (olijf)olie. Ook een kom en een koekenpan zijn een must. Kluts 2 eitjes los met wat peterselie en breng op smaak met wat peper. Verwarm in de koekenpan een scheutje olie en schenk het ei in de pan. Zet het vuur laag en laat het ei stollen. Zodra deze klaar is haal je hem van het vuur en laat je deze afkoelen. Schil vervolgens de avocado en komkommer in stukjes. Prak een klein deel van de avocado en smeer deze uit over de omelet. Leg de plakken kipfilet erop, dan spinazie en de komkommer. Rol de wrap om en voilà! Je kunt dit ook ideaal een dag van te voren maken, bewaar hem dan in een folie in de koelkast.

www.mindyourfeed.nl

Af en toe een boterham, daar is helemaal niets mis mee. En zeker niet met deze heerlijke spread van avocado. Neem 1/2 avocado, 1 el kwark of stevige yoghurt, 1 tl komijn, 1/2 tl nootmuskaat, druppel citroensap, peper, snijplank en een kom. Snijd de avocado over de lange kant doormidden, draai de kanten in tegengestelde richting en haal 1 helft los. De helft met de pit dek je af en leg je even in de koelkast. Haal het vruchtvlees uit de avocado en prak deze op de snijplank uit tot een spread. Doe het vervolgens in een kom en voeg hier de kwark en wat citroensap aan toe. Breng het vervolgens op smaak met de specerijen. Deze spread is lekker met een gekookt eitje, kiemen, zalm of kipfilet. Zo beleg jij jouw broodje een keer anders.

www.mindyourfeed.nl

Leave a Reply

19 − zeven =

error: Content is protected !!